Vďaka krásnemu počasiu obchody ešte stále ponúkajú plavky, opaľovacie krémy, žabky a napríklad i stany. Ale september sa už nemilosrdne hlási o slovo. Medzi regálmi pobiehajú rodičia prenasledovaní svojimi deťmi zvierajúcimi v rukách superdôležitý zoznam pomôcok, ktoré treba zaobstarať do školy. Každý rok je to rovnaké. Prváci, druháci, piataci i stredoškoláci (tí už teda bez rodičov) berú papiernictvá útokom.

No svedomití rodičia sa zaujímajú o viac než len o vodové farby a vrecko na prezuvky. Zaujíma ich, čo bude ich drobček alebo pubertiak v škole jesť.

houska_se_syrem

Ak má škola dobrú školskú jedáleň, majú rodičia z polovice vyhrané. Dobrá jedáleň sa nepozná len podľa toho, že tam varia zdravo (to by vlastne vzhľadom k prísnym smerniciam mali robiť všetky jedálne), ale aj podľa toho, že tam deti chodia a jedia rady, že jedlo väčšinou dojedajú a stačí im. Lenže kvalitná jedáleň je len polovica úspechu. Či už je to druhák alebo ôsmak, každé dieťa by malo mať v škole ešte minimálne jednu desiatu. Jednu na doobedie, a ak má aj poobedné vyučovanie, krúžky, dlhú cestu domov atď., tak i olovrant na poobedie. Do nákupného zoznamu dôležitých pomôcok by som dopísala box na desiatu. Pekný, praktický, pevný a zdravotne neškodný. „Lenže čo do neho dať?“ spýta sa hádam každá mamička. Kombinácia, ktorá podľa môjho malého prieskumu napadne takmer každému, je chlieb alebo pečivo a „niečo do neho“. Ďalej ovocie alebo zelenina a pitie. Iste, takto by mohla desiata školáka pokojne vyzerať. Ale i z týchto potravín je treba dôsledne vyberať správne druhy. Výber je dobré prispôsobiť niekoľkým okolnostiam:

1) vek (a zdravotný stav) a fyzická aktivita dieťaťa v aktuálny deň,
2) jedlo v školskej jedálni v aktuálny deň,
3) zaistenie maximálnej pestrosti – tzn. čo najširšieho výberu potravín vhodných pre daný vek.

oblozeny_chlebPráve tretí bod býva najčastejším kameňom úrazu. Pretože rožok, chlieb alebo žemľa „s niečím“ bezkonkurenčne vedú. Že je pečivo pravidelnou súčasťou desiat, by azda nebol až taký problém, ak by ho deti zároveň neraňajkovali i nevečerali. Vhodné je tiež zaistiť viac druhov pečiva, ak je to možné viaczrnného alebo celozrnného a striedať ho s inými zdrojmi sacharidov. A to nie sú zďaleka len sušienky alebo ovocie. Poznáte napríklad ryžový nákyp? Viete, aký skvelý je studený? A čo napríklad domáci puding s ovocím? Alebo tradičné raňajky – müsli s jogurtom… Možností je mnoho.

bread_pecivoAle späť k pečivu – aspoň krátko. Predsa len v desiatach hrá prím. Veľmi malým deťom zaraďujeme skutočne celozrnné pečivo do jedálnička opatrne – ich črevá sa ho ešte len učia tráviť. Prváčikom by som ho odporučila spočiatku zhruba raz za týždeň, druhákom napríklad dvakrát a jeho množstvo pomaly navyšovať. Deti potrebujú vlákninu vo svojom jedálničku z rovnakých dôvodov ako dospelí, avšak stačí im trochu menej. Jej príjem z obilnín by mal pokrývať zhruba 20–30 %, zvyšok z ovocia, zeleniny a strukovín.

bread-1320541Poslednú zmienku o pečive by som rada smerovala k starším deťom, dospievajúcim a prakticky dospelým – študentom. U nich sa totiž pečivo objavuje v jedálničku zhruba rovnako často ako u malých detí, ale jeho kvalita (výber) je oveľa horšia. Pretože si často zaisťujú desiatu v obchodoch či školských bufetoch sami, najčastejšou voľbou sú toasty alebo bagety s rôznymi druhmi náplní. Bohužiaľ sa až príliš často jedná o ohromné porcie bieleho pečiva, majonézy (alebo iných tučných dresingov), vyprážaného mäsa alebo syrov a o minimálne porcie zeleniny v podobe provokatívne vytŕčajúceho listu šalátu, ktorý má budiť dojem čerstvosti a zdravia. Dosť často je ten desaťgramový kúsok šalátu to jediné zo zeleniny, čo v bagete nájdeme, ak nepočítame cibuľu a kyslú uhorku v tatárskej omáčke.
Zamýšľajme sa viac nad jedlom našich detí v školách, ale i nad našimi desiatami v práci – alebo napríklad tiež v škole. Čas tam strávený je dlhý a jesť je treba. Nie však z nutnosti, aby sa to dalo vydržať až domov, ale tak, aby sme mohli doma pokojne naviazať na vyvážený celodenný jedálniček.

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutričná terapeutka

PS: Všetky „Rady nutričnej špecialistky“ nájdete na jednom mieste v samostatnej rubrike s rovnakým názvom 🙂

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskusia

Váš email sa nezobrazí

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>